Sunday, November 14, 2010

kena.tembak.polis.

kematian itu pasti. bagaimana cara kita mati berbeza. ada yg mungkin kerana sakit tua, atau juga kemalangan jalanraya, tak kurang yg menghidap pelbagai penyakit kronik. semua itu dianggap kematian biasa.


macamana kalau mati disebabkan ditembak pihak berkuasa,mereka yg dipertanggungjawabkan menjaga keamanan negara? yakin ke polis tersebut simati yg ditembak itu adalah mereka yg benar2 bersalah? bagaimana ya sekiranya polis tertembak orang yg sebenarnya tidak bersalah atau orang yg sebenarnya berada ditempat yg salah pada masa yg salah juga?


bagaimana sekiranya anggota polis menembak mati seorang remaja yg dipercayai merompak, yg hanya bersenjatakan parang? betul ke tindakan anggota polis itu apabila dia menembak dibahagian dada remaja itu sehingga menyebabkan kematian? sy fikir sekiranya anggota polis berhadapan dgn penjenayah yg hanya bersenjatakan pisau, parang dan bukan senjata api, mereka akan menembak bahagian kaki atau mana-mana bahagian yg tidak menyebabkan kematian. kerana sy fikir tujuannya adalah untuk memberkas penjenayah itu dan menjalankan seterusnya siasatan....


sy faham sekiranya penjenayah itu bersenjatakan pistol atau senapang yg pastinya akan membahayakan nyawa anggota polis. sekiranya berlakunya kejadian tembak menembak, sudah semestinya polis perlu segera menembak dan membunuh kerana kalau tidak takut-takut nanti polis yg akan ditembak mati. emmm...sy perlu ada kawan dalam bidang polis ini, supaya sy boleh terus bertanya tentang procedure semasa menghadapi situasi2 cemas berdepan dgn penjenayah.


apapun terima kasih kepada pihak berkuasa kerana menjaga keamanan negara kerana akhir-akhir ini, kawasan kejiranan sendiri juga bukan lagi tempat yg paling selamat.

No comments:

Post a Comment