sy tak pandai, sy juga tak cukup bagus untuk menasihati orang lain. sy cuma nak kongsi cara shj disini. kali ni sy nak kongsi cara2 untuk mengatasi gemuruh atau gubra untuk membuat presentation.
terkenang semasa dulu..
waktu di kolej dan univeristi dulu2, tiap2 minggu ada presentation..kiranya dah lali dgn presentation..tak takut atau gubra langsung. dah mcm sesenang makan kacang je *senang bagi mereka yg ada gigi lah ye*. siap suka kalau ada presentation sbb rs mcm boleh tunjuk pandai dgn presentation skill dan slide yg super duper canggih. ada slide yg berbunyi2, yg perkataan terbang2, terpecah, slide yg penuh dgn warna dah mcm warna bendera malaysia. owh...mmg menyeronokkan...
masa kini
kalau kena buat presentation pd boss dan big boss, perut mulalah memulas2, tak selesa, tetiba rasa mcm nak demam, itu belum kira yg tetiba gastrik datang menyerang...macam2 alasan dan helah difikiran.
terkenang semasa dulu..
waktu di kolej dan univeristi dulu2, tiap2 minggu ada presentation..kiranya dah lali dgn presentation..tak takut atau gubra langsung. dah mcm sesenang makan kacang je *senang bagi mereka yg ada gigi lah ye*. siap suka kalau ada presentation sbb rs mcm boleh tunjuk pandai dgn presentation skill dan slide yg super duper canggih. ada slide yg berbunyi2, yg perkataan terbang2, terpecah, slide yg penuh dgn warna dah mcm warna bendera malaysia. owh...mmg menyeronokkan...
masa kini
kalau kena buat presentation pd boss dan big boss, perut mulalah memulas2, tak selesa, tetiba rasa mcm nak demam, itu belum kira yg tetiba gastrik datang menyerang...macam2 alasan dan helah difikiran.
cara2nya
1. pastikan anda suka topik tersebut dan pastikan anda sediakan sendiri slide presentation itu.
- kalau anda suka topik itu, anda akan lebih eager to speak dan menjadikan anda sepertinya gembira dan bersemangat utk present. kalau anda sendiri yg prepare slide, anda lebih familiar dgn setiap isi perut dan patah perkataannya. jadi anda lebih paham sbb nanti ada sesi soal jawab diakhir presentation.
2. bersedia awal
- masuk meeting room lebih awal dari orang lain. bukan untuk sembang2 atau lepak2 yer tapi untuk set up laptop, connection laptop dgn projector/ohp, edarkan handouts...jgn nti bila semua orang dah sedia, kita pulak yg terhegeh2 betulkan itu ini..be professional ok, set up semuanya sebelum orang lain sampai.
3. anggap ceo anda, boss anda seperti budak2 yg tak tahu apa
- kalau anda anggap ceo anda ceo, boss anda itu boss memang akan gubra weih..siap keluar peluh2 plak nanti. anda kena anggap mereka yg ada dlm bilik tu kurang bijak, andalah yg bijak so anda shj yg layak buat presentation itu dengan bersungguh2. so hati anda akan tenang..jantung berdegup dgn rentak yg betul, anda boleh bernafas dgn teratur. so semua akan berjalan dgn lancar.
4. gunakan ayat dan perkataan yg biasa2.
- tak perlu gunakan ayat bombastic, fantastic, jargon bagai...tak perlu. gunakan perkataan yg simple, mudah faham. tp jgn pula guna perkataan budak2 sekolah ye, bukan itu maksud sy.
5. warna kena sesuai
- gunakan warna dlm slide yg beri anda dan audien anda impak tenang, ceria dan meyakinkan. * warna pun boleh beri impak meyakinkan ok!*. bukanke merah mcm marah, biru mcm pantai yg tenang, hijau yg mendamaikan?
6. genggam sesuatu di tapak tangan
- kiranya mcm anda salurkan semua rasa gemuruh anda tu pd sesuatu. genggam pemadam, penutup pen, apa sahajalah. alirkan dan salurkan semua gemuruh pd sesuatu itu.
7. selawat & doa
- selawat memberi ketenangan. cari doa untuk hilangkan rasa gemuruh * sila cari sendiri yer*. Yakin yg Allah akan membantu anda ok.
*pandainya sy nasihat org lain..walhal selalu ada kupu-kupu dlm perut kalau sy sendiri kena buat presentation!*
No comments:
Post a Comment